Nový komunikační systém využívá hladinu jako reproduktor, umožní komunikaci ponorek s letadly

Komunikace ponorek a letadel je poměrně složitou záležitostí. Největším problémem je, že se oba tyto dopravní prostředky pohybují v naprosto rozdílných prostředích s odlišnými fyzikálními podmínkami. Sonarové signály ponorek se totiž odráží od vodní hladinu, respektive atmosféru nad ní, zpět do moře a naopak radiové signály, které jsou využívané letadly, fungují velmi špatně pod vodní hladinou.

S řešením tohoto komunikačního problému přichází společnost MIT, která vyvinula koncept založený na dvou systémech současně. Klíčové je překonat hladinu vody, tedy hranici vzduch/voda. Výzkumníky MIT napadlo nebrat hladinu jako překážku, ale naopak jako pomocníka při komunikaci.

Ponorky pod hladinou nejdříve vyšlou signál pomocí speciálního reproduktoru. Tento signál zvlní hladinu, která vlastně funguje jako další membrána reproduktoru. Letadla potom signál pomocí vysokofrekvenčního radaru dokáží přečíst. Tento systém mohou využít nejen ponorky, ale třeba také černé skříňky letadel.

Systém je v současnosti ve vývoji a musí překonat některé problémy. Doposud byl úspěšně testován na klidné vodě. Ta je však v oceánu výjimkou a je nutné vyvinout algoritmy, které dokáží číst drobní zvlnění i z rozbouřeného moře. Výhodou radaru v tomto případě bude, že ví s jakou frekvencí signálu má počítat. Značné omezení potom je, že systém funguje pouze jednosměrně tzn. od ponorky k letadlu.

Podle vyjádření vojenských expertů se jedná skutečně o pokrokové zařízení ve veojnské praxi však bude použitelné až ve chvíli, kdy se na něj bude možné spolehnout za jakéhokoli počasí a atmosférických podmínek.

Zdroj: bbc.com