Podle nové vyhlášky musí mít veškerá ruská elektronika předinstalovány i ruské alternativy nejpoužívanějších aplikací

Rusko ve druhé polovině loňského roku schválilo vyhlášku, která vyžaduje, aby všechny elektronické výrobky (včetně mobilů, tabletů, počítačů, chytrých televizí apod.) disponovaly i ruskými předinstalovanými aplikacemi. Jde o jednu z řady podivných vyhlášek, které se týkají postupného odstřižení země od globální internetové sítě.

V poslední době navíc ruské úřady zveřejnily více informací o celé této problematice. Vyšlo například najevo, že všechna elektronická zařízení prodávaná v Rusku musí mít předinstalovaný Yandex.

Yandex je ruská internetová společnost, která spravuje čtvrtý nejoblíbenější vyhledávač na světě a řadu dalších internetových služeb (mediální platformu, mapy, encyklopedie, e-mail, online obchod, internetovou reklamu aj.). Jeho popularita je skutečně vysoká – tržní podíl vyhledávače Yandex je v Rusku od prosince 2019 44,3 %, Google má přitom jen o něco více, a to 52,32 %.

Nejde ale o první politické omezení týkající se internetových služeb. Tzv. Roskomnadzor (Federální služba pro dohled nad komunikací, informačními technologiemi a sdělovacími prostředky) již od září 2015 nutí domácí i zahraniční společnosti ukládat osobní údaje všech ruských uživatelů v zemi. Například oblíbená síť LinkedIn s tímto nařízením nesouhlasila, kvůli čemuž byla na základě soudního rozhodnutí v zemi zakázána.

S těmito radikálními změnami nesouhlasí nejen řada uživatelů, ale i velkých společností a asociací. RATEK (Asociace výrobců domácích spotřebičů a počítačových zařízení) uvedla, že nový ruský zákon negativně zasáhne tržní ekonomiku, výrobce elektroniky, vývojáře i spotřebitele. Někteří výrobci elektroniky totiž pochopitelně nedisponují vhodným operačním systémem pro externí aplikace ruského typu. Navíc zařízení, která budou mít předinstalována dané ruské aplikace, budou muset platit licenční poplatek.

V současné době vlna kritiky dále mohutní. Společnosti Apple, Google, Samsung a Dell se shromáždily, aby diskutovaly o tom, jak se s ruským nařízením vypořádat. Setkání však nemělo velký účinek. Samsung, Apple a Huawei přitom na ruském trhu patří mezi tři největší prodejce mobilních telefonů. Nový ruský zákon, který vstoupí v platnost 1. července 2020, se však s největší pravděpodobností nepodaří změnit.

Zdroj: gizchina.com