Foto: Unsplash

Španělsko zavádí pravidla pro influencery, kteří propagují kryptoměny

Jako první stát EU zavádí Španělsko pravidla související s tím, jak influenceři, jejich sponzoři a další osoby propagují kryptoměny. Od 17. února 2022 budou muset influenceři a další inzerenti s více než 100 000 sledujícími v zemi informovat Národní komisi pro trh s cennými papíry (CNMV), a to nejméně 10 dní před tím, než budou mluvit o pozitivech krypta a propagovat je. Za porušení těchto nových pravidel, hrozí pokuta až 300 000 eur (tedy přes 7 milionů korun).

Influenceři také budou muset uvést, zda za povídání o kryptoměnách dostávají platbu. Pokud ano, budou muset zveřejnit také jasné a nestranné varování o rizicích kryptoměn včetně toho, že investice nejsou regulovány. Nová pravidla se vztahují také na společnosti, které propagují kryptoaktiva, i na PR společnosti, které si je najímají.

Ředitel CNMV Rodrigo Buenaventura řekl, že je potřeba, aby se nová pravidla vztahovala i na influencery, kdyby tomu tak totiž nebylo, jistě by „vznikla zadní vrátka, jak se regulaci vyhnout“. Přiznal však také, že jde o novou situaci, a proto očekává kritiku či vznik možných konfliktů, jelikož jde o regulaci něčeho, co dosud regulováno nebylo.

Španělsko je první vlaštovkou, co se zavádění takovýchto směrnic v EU týče. Ostatní státy EU se totiž prozatím nedohodly, jakým způsobem budou kryptoměny regulovat.

Pravdou ale je, že nějaká forma regulace je pravděpodobně nutná. Někteří totiž využívají popularitu kryptoměn k podvodům vedoucím k vlastnímu obohacení. Nedávno například byli obviněni Kim Kardashian a profesionální boxer Floyd Mayweather z údajného kryptopodvodu, jelikož propagovali kryptoaktivum EthereumMax, jehož cenu ale uměle navyšovali.

Zdroj: engadget.com