Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=V8WXA2MwzB4

Společnost Northrop Grumman vyslala do vesmíru své druhé zařízení schopné opravovat satelity na oběžné dráze

Satelity na oběžné dráze patří k vrcholům lidského snažení v technologické oblasti a jejich konstrukce a především doprava jsou poměrně drahé. Jedná se přitom o zařízení, která jsou jednoúčelová a většina z nich je po konci životnosti nasměrována do atmosféry, kde shoří. Řešení, které tuto situaci alespoň o něco oddálí, vyvíjí společnost Northrop Grumman.

Ta v sobotu vypustila svůj na oběžnou dráhu svůj druhý satelit MEV (Mission Extension Vehicle), který má stejně jako jeho předchůdce za úkol prodloužit životnost jinému satelitu tím, že mu vymění některé součástky, a především pak články poskytující energii.

Jedná se tedy o druhý pokus o realizaci tzv. satelitního servisu, služby, která by mohla mít vzhledem k míře využívání satelitů na oběžné dráze velkou budoucnost. První opravářské zařízení MEV-1 splnilo svou misi v lednu, když úspěšně opravilo komunikační satelit Intelsat 901, který byl ve vesmíru téměř 20 let. Díky zásahu MEV-1 se podařilo prodloužit jeho životní cyklus o dalších pět let.

MEV-2 bude během své mise zkoušet řadu nových věcí. Je určený pro jiný typ satelitu, který se nepohybuje na oběžné dráze určené vyřazeným zařízením, ale stále aktivně obíhá a komunikuje se Zemí. Cílem bude zajistit servis tak, aby nedošlo k žádným, případně pouze velmi krátkým výpadkům signálu. Kromě toho se MEV-2 stejně jako jeho předchůdce pokusí změnit oběžnou dráhu satelitu, který bude mít v péči.

Společnosti Space Logistics a Northrop Grumman vidí v oblasti servisování satelitů přímo na oběžné dráze velký potenciál možného obchodního rozvoje a hodlá se v ní dále vyvíjet. Po MEV by mělo kolem roku 2023 nastoupit pokročilejší zařízení MRV (Mission Robotic Vehicle), které by mělo umožnit další zásahy a opravy i na složitějších satelitech.

Zdroj: theverge.com