Zdroj: pexels.com

Telefony řidičů autonomních vozů se možná budou automaticky zamykat po usednutí za volant, toto opatření má zabránit nehodám

Zdánlivě obrovskou výhodou autonomních automobilů je skutečnost, že řídí za řidiče, který si může cestu daleko více užít a navíc z ní neí tolik unavený. To ocení zejména řidiči, kteří se musí dopravovat na velké vzdálenosti.

Pokud si ale myslíte, že při jízdě budete moci na telefonu sledovat třeba film nebo si chatovat s přáteli, je pravděpodobné, že se toho nikdy nedočkáte. Zákonodárci totiž v současné době vyvíjí tlak na výrobce autonomních automobilů. Konkrétně chtějí, aby výrobci do vozidel instalovali technologii, která automaticky uzamkne mobilní telefon řidiče, a to i přesto, že řízení funguje na autopilota.

Tato myšlenka se zrodila na základě případu, kdy v roce 2018 došlo ke smrtelné nehodě řidiče Tesly. Tesla Model X se tehdy na kalifornské dálnici naboural do svodidel a srazil se s dalšími dvěma vozy nedlouho poté, co jeho řidič, Walter Huang, přenechal řízení na autopilotovi.

Vyšetřovatelé přitom zjistili, že přestože byl vůz v režimu autopilota (který umožňuje měnit rychlost i směr vozu), vozidlo bylo nasměrováno přímo do svodidel. Vyšetřovatelé rovněž zjistili, že řidič nezareagoval správně a neměl čas tragické události zabránit, jelikož se věnoval hraní hry na mobilním telefonu. Je totiž velká pravděpodobnost, že kdyby měl řidič ruce na volantu, mohl by srážce snadno předejít.

Zatímco Tesla doporučuje řidičům držet volant i v případě, že zvolili režim autopilota, nemohou je k tomu nutit. Národní rada pro bezpečnost v dopravě proto požaduje technologické řešení tohoto problému, které by mělo zahrnovat právě „blokující funkci nebo aplikaci, která během jízdy automaticky deaktivuje vysoce rušivé funkce přenosného elektronického zařízení“. Správní rada také upozorňuje na to, že pokud Tesla tato opatření nepřijme, riziko vzniku podobných nehod bude řidičům autonomních vozů hrozit i nadále.

Předseda bezpečnostní rady, Robert L. Sumwalt, upozorňuje také na to, že autonomní automobily nedisponují vlastním řízením a nelze se na ně na sto procent spoléhat. Řidič proto nemůže při jízdě „spát, číst knihu, sledovat film či televizní pořad, textovat s přáteli nebo přehrávat videa“. Sumwalt také připomněl, že již v roce 2017 oslovil výrobce autonomních vozů s doporučením ohledně bezpečnosti řidičů, Tesla byla přitom jediná značka, která na upozornění nereagovala.

Zdroj: ladbible.com