Uber slaví tři roky fungování na českém trhu

Už tři roky je v Praze možné využít alternativní způsob dopravy prostřednictvím sdílení aut, celosvětově rozšířenou službu Uber. Ta umožnuje pomocí mobilní aplikace kontaktovat nejbližšího volného řidiče, který vás odveze, kam potřebujete.

Pro Uber je důležité, aby nebyl vnímán jako levná varianta taxislužby, ale jako alternativní komunitní způsob dopravy, který bude fungovat v souladu s městem a doplňovat MHD. To se v Česku částečně daří, podle statistik, které Uber zveřejnil, řada lidí využívá jeho služby pro dopravu na nejbližší stanici metra nebo jiné MHD. Jedním z cílů Uberu je snížení počtu soukromých aut ve městě na úkor sdílené dopravy. Podle statistik Uberu se 44 procent jízd uskuteční v okrajových částech města, kde tento způsob dopravy pomáhá místním obyvatelům s přiblížením se k jinému druhu dopravy.

Za tři roky se služba Uber zvládla v Praze velmi dobře etablovat. Začínal jako prémiová služba s luxusními vozy a dnes má více než 400 000 registrovaných uživatelů z nichž 177 000 Uber pravidelně využívá a od třetího čtvrtletí 2016 hospodaří se ziskem. Zisky české pobočky Uberu stouply meziročně o 340 procent.

Jezdí pro ni přes 2000 řidičů, ale pouze 9 procent z nich má tuto práci jako hlavní zaměstnání, pro zbylých 91 procent je práce pro Uber jen příležitostným přivýdělkem. Kvalita českých řidičů Uberu je jednou z nejvyšších na světě. Průměrné hodnocení dosahuje 4,5 z 5. Při objednávce auta je v současnosti jeho průměrná doba příjezdu 4 minuty.

Jedním z faktorů, kterými se Uber zabývá, je podpora turismu. Vzhledem k tomu, že jeho platforma je mezinárodní, poskytuje návštěvníkům z cizích zemí rychlou možnost dopravy, která je jim srozumitelná. Ti se díky tomu cítí v Praze daleko lépe.

Služby Uberu je možné využít v Praze a jejím okolí, do budoucna potom firma plánuje rozšíření do Brna.

Na tiskové konferenci, kterou Uber ke třetímu výročí vstupu na český trh uspořádal, promluvil i Rob Kazzam, generální manažer pro střední a východní Evropu. Jeho prezentace představovala především budoucí směřování firmy. Ta začíná v Americe se zaváděním autonomních vozidel a do roku 2030 by ráda na delší úseky nasadila auto-letadla s kolmým startem. Tento plán je však v současné době v úrovni vizí.

Ve 30 metropolích světa Uber zavádí službu UberPOOL, která umožňuj sdílet jízdu s ostatními pasažéry, kteří jedou ze stejné oblasti. Náklady na cestu se rozdělí mezi pasažéry, takže je pro ně cesta výhodnější. V oblasti San Francisca zaujímá tato možnost zhruba 20 procent všech jízd.

Uber během tiskové konference také představil novou marketingovou kampaň Ubernardýn, která má, prostřednictvím hry se slovy a vtipně navržených vizuálů, potencionálním zákazníkům představit, při jakých příležitostech je možné Uber využívat a jak je možné jeho užívání zapojit do každodenního života.

Prvotní myšlenka na systém Uber vznikla na technologické konferenci ve Francii v roce 2009. Jednoho z budoucích zakladatelů firmy napadlo, že spousta majitelů aut je po většinu času nevyužívá, a třeba by si rádi přivydělali tím, že svezou někoho jiného. K tomu se připojila myšlenka, že komunikaci mezi tím kdo řídí a tím kdo by se rád svezl, by mohla obstarat jednoduchá aplikace, která by vyhledala nejbližší volný vůz a zavedla jej na místo kde na něj někdo čeká. A to prostřednictvím stisku jediného tlačítka. Klienti Ubru jsou tak cestující i řidiči.

Uber začal své služby nabízet začátkem roku 2011 v San Franciscu a na jaře stejného roku se rozšířil do dalších amerických měst. V prosinci 2011 expandoval mimo území USA a začal jezdit v Paříži. Od té doby se rozšířil do více než 600 měst v 77 zemích na světě.