Foto: Unsplash

Američtí novináři dokázali, že obelstít bezpečnostní systém Tesly a přinutit ji k autonomní jízdě, je velmi jednoduché

Systém autopilot společnosti Tesla je v mnoha směrech obdivuhodný a je také velmi pohodlný. Problém je ovšem v tom, že jej mnoho uživatelů přeceňuje a plete si jeho funkci jízdního asistenta s plnohodnotným autonomním systém, kterým ale není. Tento problém se v posledním týdnu v médiích řešil opakovaně, protože je dáván do souvislosti s tragickou nehodou vozu Tesla, ke které došlo během víkendu.

Přeceňování systému autopilota si je vědoma i samotná Tesla, která do svých aut dává bezpečnostní prvky, které by měly zneužití tohoto systému zabránit a motivovat řidiče k dodržování předepsaných bezpečnostních pravidel. Jak se však zdá, tyto systémy nejsou neomylné.

Pracovníci společnosti Consumer Reports se pokusili systémy Tesly obelstít a přimět ji k tomu, aby se rozjela sama bez toho, že by někdo seděl za jejím volantem, a opravdu se jim to podařilo. Stačilo mít zavřené dveře a zacvaknutý pás řidiče. Hlavním „hackem“ byly potom dva řetězy se závažím, které simulovaly tlak rukou řidiče.

Dva pasažéři seděli na sedadle spolujezdce a na zadním sedadle. Ze sedadla spolujezdce bylo možné ovládat základní prvky jako volič rychlosti. Automobil Tesla Y takto dokázal sám jezdit po uzavřené dráze a držet se vyznačených čar.

Oba účastníci pokusu říkají, že pro ně bylo děsivé zjistit, jak jednoduše lze systémy vozu oblafnout a varují, aby tento trik nikdo nezkoušel na vlastní kůži a v provozu. Jak ukazuje víkendová nehoda, může jít o velmi nebezpečnou zábavu.

Elon Musk řekl, že nejsou důkazy o tom, že by víkendová nehoda byla zaviněna režimem Autopilot. Musk mnohokrát upozorňoval na to, že Autopilot není určen pro plně automatické řízení, zároveň však chválil jeho možnosti a naznačoval, že současný stav hardwaru Tesly je na budoucí autonomní jízdu plně připraven.

Zdroj: gizmodo.com