Čína testuje superrychlý vlak, má dosáhnout rychlosti až 1000 km/h

Čína testuje nový prototyp superrychlého vlaku typu maglev, který by měl vyvinout rychlost až 1000 km/h. Pro test postavili vědci z Southwest Jiaotong University zkušební magnetolevitační okruh uzavřený ve vakuu.

Koncept se podobá systému Virgin Hyperloop One, se kterým přišel Elon Musk a který se v současné době také testuje. Zkušební trať v areálu univerzity má délku 45 m, snese zatížení od 300–1000 kg a vlak nad ní bude levitovat ve výšce přes 20 mm. Průřez trati je podle vedoucího týmu Denga Ziganga nejmenší na světě a spotřeba magnetických materiálů je díky její šířce 120 mm a tloušťce 25 mm velmi nízká. Cílem týmů je letos otestovat vlak v rychlosti 400 km/h a dalšími testy se dostat k cílové rychlosti 1000 km/h.

I když Čína v posledních letech s výzkumem a komercializací vlaků typu maglev značně pokročila, existují jisté překážky, které projekt brzdí. Jednak jsou to velmi vysoké náklady spojené s postavením celého kolosu a jeho uvedením do provozu, následný drahý provoz a v úvahu je také třeba brát vysoké nároky na bezpečnost provozu. Někteří odborníci v této souvislosti upozorňují, že každý vlak musí být schopen v případě nouze okamžitě zastavit, čehož lze normálně dosáhnout pomocí brzd a odporu vzduchu. Problém to ale může v prostředí vakua, kde žádný vzduch (a tedy odpor) teoreticky není.

Od roku 2002 funguje v Číně šanghajský maglev vlak, který jezdí mezi centrem města a Pchu-tungským letištěm, přičemž vyvine maximální rychlost necelých 430 km/h. Nejrychlejším maglev vlakem na světě je momentálně japonský SCMaglev, který v roce 2015 dosáhl rychlosti 603 km/h.

V létě loňského roku oznámila čínská korporace CASIC (China Aerospace Science and Industry Corporation), že pracuje na nadzvukových „létajících vlacích“, které prý dosáhnou rychlosti až 4000 km/h –„létaly“ by tak čtyřikrát vyšší rychlostí než dnešní běžná komerční letadla.

 

Zdroj: en.people.cn, nationalinterest.org