ČVUT ve spolupráci s automobilkou Porsche testuje nový systém řízení aut

Vědci z katedry řídicích technologií Fakulty elektrotechnické ČVUT pracují na vývoji unikátního řídicího systému, který by měl zvýšit bezpečnost provozu a usnadnit ovládání velmi rychlých aut. Ve spolupráci s laboratoří Porsche Engineering se jim podařilo úspěšně otestovat speciální technologie potřebné pro jízdní režim „drive by wire“.

Tato technologie principiálně vychází z leteckého provozu, kde je využívaná už několik desítek let. Nejprve se uplatnila u stíhaček a následně i u dopravních letadel. Technologie fly by wire jak se u letadel nazývá, vkládá mezi pilota a přímé ovládání letadla řídící jednotku. Té dává pilot impulzy a ona je následně převede do chování letadla a sama provádí manévry s ohledem na další parametry letu, které sama měří. Výsledkem je mnohem bezpečnější a přesnější ovládání a také zamezení možných rizik vzešlých z chyb lidského faktoru.

Výzkumná skupina docenta Martina Hromčíka z katedry řídicí techniky FEL ČVUT spolupracuje s firmami Airbus, Honewell Aerospace a Porsche Engineering a patrně jako jediný univerzitní tým na světě se zabývá aplikací aktivního dynamického řízení v automobilovém průmyslu. Systémy nazvané „drive by wire“ nebo „steer by wire“ existují, nejsou však prakticky příliš využitelné a technicky doladěné. Jejich tvůrcům chybí znalosti z oblasti tzv. nestabilní dynamiky vozidel, kterou se právě projekt ČVUT do hloubky zabývá.

V současnosti je tendence výkony aut neustále zvyšovat a tím je i zrychlovat, jejich plné ovládání tak vyžaduje čím dál větší zkušenosti a šikovnost řidiče. Právě v tom by mohla pomoci řídící jednotka, která by měla kontrolu nad vozem, dokázala by ovládat natočení nebo krouticí moment každého kola zvlášť a mohla tak zajistit větší stabilitu vozu. Stejně tak by pracovala s daty z mnoha čidel, která by měla k dispozici. Systém byl zatím testován na přesném počítačovém modelu, který využíval aut s různě položeným těžištěm. I prakticky neřiditelné automobily s těžištěm posunutým extrémně dozadu bylo možné díky řídící jednotce udržet na silnici.

Myslím, že aktivní dynamické řízení bude na trhu k dispozici už za 5 až 10 let. Skvěle koresponduje s trendy elektromobility a autonomního řízení. Chceme-li jezdit výkonnými, živými auty a zároveň potřebujeme, aby byla stabilní a měla nízkou spotřebu, potřebujeme využít tuto technologii osvědčenou u letadel. Teoreticky ani prakticky tomu nic nebrání,“ uzavírá vedoucí výzkumu na FEL ČVUT Martin Hromčík