Czech VR Fest ukázal současnost a budoucnost virtuální reality

Virtuální realita je technický obor, který za posledních několik let zaznamenal obrovský pokrok, a do budoucna je s ní počítáno jako s nástrojem, který má potenciál zasáhnout a změnit širokou škálu odvětví lidské činnosti. Jak se virtuální realitě daří v českém prostředí, ukázal druhý ročník přehlídky virtuální reality nazvané Czech VR Fest, organizované Asociací virtuální a rozšířené reality.

Ten proběhl v pražských Dejvicích minulý týden a jeho návštěvníci se rozhodně nenudili. Organizátoři si stanovili několik cílů. Prvním z nich byla prezentace možností a podob virtuální a rozšířené reality, která proběhla v rámci výstavy, na níž si mohli zákazníci exponáty sami vyzkoušet. Druhou částí potom byla třídenní konference určená především pro odbornou veřejnost. Ta nabídla širokou škálu pohledů na virtuální realitu od jejího financování, využití v průmyslu, lékařství nebo sportu až po uplatnění na poli her a umění. Nedílnou součástí festivalu bylo také vzájemné seznamování vývojářů v oblasti VR a AR a jejich projektů.

Výstava určená veřejnosti nabídla skutečně pestrou směsici toho, co (nejen) české společnosti v oblasti virtuální reality nabízejí, a je dobré vědět, že Česká republika nástup virtuální reality nezaspala a aktivně se na jejím rozvoji podílí. Podobně jako v případě konference i na výstavě byla patrná různorodost možností využití virtuální reality.

V úvodu samotné výstavy návštěvníky uvítalo studio Hyperbolic Magnetism se svou hrou Beat Saber, která, ačkoliv od jejího vydání uplynulo pouze několik týdnů, se řadí mezi nejoblíbenější VR tituly současnosti a odborníci předpovídají, že by se mohla stát dosud nejprodávanějším titulem. Titul v sobě spojuje rytmické taneční hry typu Guitar Hero nebo DDR a tematiku Hvězdných válek. Hráč má v ruce dva barevné světelné meče a musí ve správném směru přesekávat kostičky, které na něj jedou v rytmu hudby. Nechybí zde vyhýbání se překážkám nebo speciální kostičky, které hráč rozseknout naopak nesmí. Koncept zní jednoduše, ale hraní je nesmírně zábavné a zvlášť při vyšších obtížnostech se u něj hráči pořádně zapotí.

Z herní oblasti měly své stánky na výstavě také Sony Playstation a obchod Alza.cz, jež prezentovaly to nejlepší ze současné herní VR scény. Zajímavou hrou se mohli pochlubit také studenti Fakulty elektrotechnické na ČVUT, kteří v rámci jednoho ze svých seminářů měli možnost vyzkoušet si vývoj hry pro virtuální realitu.

Velmi zajímavé využití pro virtuální realitu má Národní ústav duševního zdraví. Ten na výstavě předvedl propojení virtuální reality s meditačním dýcháním, při kterém systém VR spolupracuje se zařízením pro kontrolu dechu. Druhým projektem byl simulátor nakupování ve virtuální samoobsluze, který slouží pro výzkum v oblasti neurověda a paměti i jako pomůcka pro duševně nemocné, kteří se díky ní mohou učit pohybu po reálném světě.

Zajímavý koncept propojení virtuální a rozšířené reality společnosti Pocket Virtuality, nazvaný Vzdálená přítomnost. Díky němu bude možné například organizovat školení, kdy bude jeden nebo více účastníků přítomných ve virtuální realitě a další potom v rozšířené realitě. To umožní například provádění složitějších montáží pod dohledem supravizorů, kteří budou na místě ve virtuální realitě, zatímco fyzicky budou na druhém konci světa.

Své zastoupení měla na výstavě Smíchovská střední průmyslová škola, která v nedávné době otevřela i speciální učebnu, určenou právě ke studiu možností virtuální reality. Zatím největším projektem SSPŠ byla virtualizace památníku koncentračního tábora v Osvětimi.

Dalším zajímavým zážitkem byla například možnost projet se v připravovaném elektromobilu automobilky Škoda Vision E. Jeho sériová výroba by měla začít v roce 2020 a měl by mimo jiné podporovat tři stupně autonomie. Propracovaný simulátor s maketou kabiny vozu, virtuální realitou a funkčním volantem připravil český startup PresentiGO. Sportovci si zase přišli na své u stánku společnosti Dreamlab, která vyvíjí simulátory jízdy na kole nebo na běžkách.