Podle vysokého představitele YouTube bude mít Článek 13 evropské reformy copyrightu „neblahý vliv na tvorbu remixů a fanouškovských videí“

Podle Lyora Cohena, který na YouTube odpovídá za hudební obsah, bude mít Článek 13, jež je součástí v září plénem Evropského parlamentu v prvním čtení schválené reformy autorských práv, „neblahý dopad na tvorbu remixů a fanouškovských videí“. Není jediným představitelem platformy, komu se tento bod zákona nelíbí – již dříve před ním varovali obchodní ředitel Robert Kyncl i šéfka Susan Wojcická.

Cohen na svém blogu uvedl, že zmíněnému článku rozumí a že podporuje jeho záměr, protože je prý potřeba, aby držitelé práv měli účinné prostředky na ochranu autorského obsahu. Domnívá se však, že „nařízení v současné podobě přinese závažné nechtěné důsledky pro celou hudební branži. Stále máme několik týdnů na to, abychom společně usilovali o dosažení lepší konečné verze zákona. Aktéři v hudebním průmyslu by skutečně měli těmto nechtěným důsledkům věnovat velkou pozornost, protože systém, který z velké části přispěl k jejich úspěchu, je kvůli EU v ohrožení“ („několika týdny“ Cohen narážel na to, že o finální podobě zákona by měl Evropský parlament hlasovat v lednu).

Článek 13 podle kritiků tvůrcům při půjčování obsahu a tvorbě remixů a fanouškovských videí ztíží situaci, protože přenáší zodpovědnost za to, že nedojde k porušení autorských práv, od nich na platformy, kde je takový obsah publikován. Tím by podle Cohena dostala populární „remixová kultura“ na YouTube vážný zásah – je přesvědčen, že remixy a videa fanoušků hudebnímu průmyslu neškodí, ale naopak že jsou „silným nástrojem jeho propagace“.

Jedním z velkých zastánců zákona je evropský hudební průmysl. Více než 1300 členů evropské hudební komunity (interpretů, textařů nebo představitelů nahrávacích společností) v čele s legendárním britským „broukem“ Paulem McCartneym publikovalo jeho jménem v červenci otevřený dopis, v němž reformu autorských práv jednoznačně podpořilo. V dopise McCartney zdůraznil, že „potřebujeme internet, který je spravedlivý ke všem a udržitelný pro všechny“. Podle něj nelze tolerovat stav, kdy někteří uživatelé publikují obsah, za nějž umělci a všichni hudební tvůrci od platforem nedostanou kompenzaci, a platformy jej „využívají pro svůj vlastní zisk“

Cohen závěrem vyzývá tvůrce, aby si Článek 13 důkladně přečetli a hlasitě se proti němu vyslovili. „Jeho“ platforma v této souvislosti nedávno spustila speciální web, který o něm uživatele podrobně informuje, a také je v této věci mnohem aktivnější na Twitteru.

 

Zdroj: theverge.com, themusicnetwork.com