Podle zprávy EK se Rusko snažilo prostřednictvím sociálních médií ovlivnit nedávné volby do EP

Podle nové zprávy Evropské komise o dezinformacích se ruské zdroje snažily prostřednictvím sociálních médií ovlivnit hlasování v nedávných volbách do Evropského parlamentu. Používaly prý k tomu konkrétně Facebook, Twitter nebo YouTube.

„Soustředěná dezinformační aktivita“ měla podle EK za cíl snížit účast ve volbách a ovlivnit preference voličů, aby se zvýšila pravděpodobnost, že lidé, kteří se rozhodli volit, budou volit proti zájmům Evropské unie. Za tímto účelem se prý ruské zdroje angažovaly v různých facebookových skupinách a spravovaly spamové účty na Twitteru, které zveřejňovaly obsah zpochybňující demokratickou legitimitu EU a zneužívaly „spory vyvolávající veřejné debaty o otázkách jako migrace nebo suverenita.

Autoři zprávy uvádějí, že nezjistili „zřetelnou přeshraniční dezinformační kampaň z externích zdrojů speciálně se zaměřující na evropské volby“, ale že operace spammerů, zejména těch pocházejících z Ruska, probíhají v menším měřítku a jsou lokálně omezené, aby se snížila pravděpodobnost jejich odhalení.

Zpráva se také v souvislosti s „neautentickým chováním“ na sociálních platformách zmiňuje o některých číslech – např. Google prý musel od ledna do května letošního roku z YouTube odstranit přes 3,39 mil. videí a 8600 kanálů, Twitter smazal v prvním kvartálu roku zhruba 77 mil. spamových či falešných účtů a Facebook ve stejném období přes 2 mld. falešných účtů.

 

Zdroj: pcmag.com