Zdroj: magnix.aero

Zatím největší elektrické letadlo eCaravan má za sebou první úspěšný let

Elektřina je pohon budoucnosti. U automobilů jsme si na ní v průběhu necelého desetiletí poměrně rychle zvykli a nyní se pomalu ale jistě dostává také do letecké dopravy. Elektrický pohon u letadel má na rozdíl od automobilů několik úskalí. Tím základním je fakt, že výkon motorů musí být dostatečný k tomu, aby dokázal letadlo udržet ve vzduchu. Elektrifikace letadel tak probíhá od menších strojů směrem a k těm větším a není tak rychlá jako u automobilů.

Zatím největší plně elektrické letadlo se vzneslo k nebi minulý týden. Stal se jím experimentální stroj eCaravan postavený na základě upraveného letounu Grand Caravan Cessna 208B. Autoři tohoto projektu jsou společnosti Magnix a AeroTEC.

První let tohoto letadla trval třicet minut a probíhal v okolí mezinárodního letiště ve státu Washington. Letoun byl vybaven motory Magnix 750HP Magni500 místo obvyklého turbovrtulového motoru. Během letu se neobjevil žádný výrazný problém.

Při současné úrovni technologie je potřeba dělat v elektrické letecké dopravě poměrně rozsáhlé kompromisy. Baterie, z nichž motory čerpají energii, jsou poměrně rozměrné, což omezuje kapacitu letadla. Letět tak může maximálně 5 osob místo běžných 14 a maximální vzdálenost, kterou je letoun schopný překonat, je 160 kilometrů. Bude tedy určen jen pro poměrně krátké lety. Autoři počítají, že jimi upravená Cessna by mohla začít uskutečňovat komerční lety po získání certifikátu příští rok.

Tento typ letadel by mohl udělat ze svého omezení výhodu. Krátké lety jsou pro mnohé letecké spolčenosti nezajímavé a představují díru na trhu. Provozovatelé elektrických letounů Caravan Cessna by tak na nich mohli uspět.

Zdroj: engadget.com