Foto: Lamael

3 tipy na zvýšení efektivity práce

Určitě ho ve svém okolí máte také. Kolegu, který na všechno odpovídá slovy, že má moc práce nebo nestíhá. Zároveň jste nikdy nezaznamenali, že by alespoň část z té hromady práce dokončil. Takový člověk zřejmě nepracujepříliš efektivně. Protože nezáleží na tom, kolik hodin nad prací trávíte nebo jestli jí máte opravdu hodně, ale na tom, jestli jste produktivní. V dnešním článku vám přinášíme tři tipy, jak zvýšit efektivitu práce.

 

Co je to efektivita práce?

Klíčem k efektivitě je poměr vstupů a výstupů. Ve světě lidské práce si můžeme efektivitu představit jako množství dokončených úkolů v poměru k odpracovanému času.

Jaké jsou zásady efektivní práce?

Lidé, kteří pracují efektivně, dodržují několik jednoduchých zásad. Jsou to drobné změny v tom, jak k práci přistupovat. Většina z těchto zásad vám zabere jen pár minut a díky nim se nebudete cítit zahlcení a budete pracovat efektivněji.

Stanovte si priority

Čeká vás den, kdy je potřeba dokončit několik úkolů. Nejradši byste se hned ráno pustili do prvního z nich. Ale do kterého? Zastavte se. Podívejte se na úkoly trochu jinak a přiřaďte jim priority. Zamyslete se nad deadliny, jestli na splnění daného úkolu závisí pokračování práce kolegy nebo jestli se jedná o vaši prezentaci před managementem. Díky přiřazení priorit úkolům budete hned vědět, s čím začít.

Rozdělujte

Pokud máte před sebou komplexnější úkol nebo projekt, může vás jeho řešení podvědomě stresovat. Pro váš klid i pro efektivnější práci je dobré si větší a dlouhodobé projekty rozdělit na menší úkoly. Dílčí úkoly se vám budou snáze plnit a zároveň se budete ve svém dlouhodobém projektu posouvat vpřed, a to vás bude motivovat.

Dělejte si přestávky

Člověk dokáže v kuse efektivně pracovat cca 90 minut. Z toho prvních 60 minut jeho energie stoupá a posledních 30 začne klesat. Zkuste tomuto cyklu přizpůsobit i svůj pracovní rytmus. Využijte 90 minut pro hloubkovou práci a pak si dejte desetiminutovou přestávku, kdy se můžete protáhnout nebo si dojít do kuchyňky pro vodu.

K realizaci všech výše zmíněných tipů vám bude stačit tužka, papír a hodinky. Pokud dáváte přednost aplikacím nebo jiným online nástrojům, zkuste se poohlédnout po některé z aplikací na řízení projektů. Ve většině z nich lze například měřit čas, který jste nad úkolem strávili a také umí vyhodnotit efektivitu vaší práce.