Největší obojživelné letadlo absolvovalo svůj první let

Největší obojživelné letadlo světa AG600 má za sebou svůj první, přibližně hodinový let. Čínský obr s kódovým označením Kunlong, který vzlétl z města Ču-chaj na jihu země, má rozpětí křídel 38,8 m.

Hydroplán pohání čtyři turbovrtulové motory, přepraví až 50 lidí a ve vzduchu se udrží 12 hodin. Letadlo bude plnit hlavně vojenské úkoly, ale jak uvedla státní tisková agentura Xinhua, bude využíváno i na záchranu lidí na moři a také pro boj s požáry. Již nyní se může jeho výrobce, státní podnik Aviation Industry Corp of China, pochlubit minimálně 17 zakázkami z celé Číny.

Podle vojenského analytika Jamese Chara ze singapurské Technologické univerzity v Nanyangu je největší předností stroje dolet, který činí 4500 km. Díky tomu se prý hodí na přistávání na umělé ostrovy, které Čína v současné době buduje v Jihočínském moři. Hydroplán doletí za čtyři hodiny z města San-ja i na nejjižnější část moře, do oblasti zvané James Shoal. Na mělčinu si činí nárok také Tchaj-wan a Malajsie – od malajsijských břehů je vzdálená zhruba 80 kilometrů a od čínského vnitrozemí přibližně 1800 km. Jak Char dodává, díky snadné řiditelnosti je letadlo ideálním prostředkem pro transport vojenského i civilního materiálu všude tam, kde by bylo pro běžná letadla kvůli specifické infrastruktuře obtížné přistát.

Podle deníku The Guardian je úspěšný start největšího obojživelného letadla na světě dalším důkazem velkých vojenských ambic Číny. Letos nejlidnatější země představila svou první vlastní letadlovou loď s označením Type 001A, která tak doplnila první s názvem Liaoning, značně přestavěnou původně sovětskou letadlovou loď, uvedenou do služby v roce 2012. Vojenské výdaje Číny činily za loňský rok odhadem 215 mld. dolarů, podstatně více než např. Indie s 56 mld. dolarů nebo Japonsko (46 mld. dolarů) a Jižní Korea (37 mld. dolarů).

 

Zdroj: theguardian.com