at Luke Air Force Base, Ariz., April 30, 2011 (U.S Air Force photo by Staff Sgt. Jason Colbert)

Německý soud: města mohou zakázat naftové motory

Podle rozhodnutí Spolkového správního soudu v Lipsku mohou města v zemi zakázat používání dieselových motorů. Zákazy (jak místně, tak časově omezené) se podle organizace Deutsche Umwelthilfe, na jejíž popud soud rozhodl, mohou do budoucna dotknout až několika desítek měst.

Německo v roce 2016 vyzvalo k zákazu spalovacích motorů do roku 2030 a nyní země  rozhodnutím soudu dále zesiluje své snahy o dosažení co nejčistšího prostředí. Nařízení se může týkat až 12 milionů aut v současnosti jezdících na německých silnicích. Jeden z představitelů organizace Jürgen Resch nazval rozhodnutí soudu „skvělým dnem pro čistý vzduch v Německu“.

Experti se domnívají, že vysoká hladina oxidu dusnatého, která obvykle překračuje normu EU počítající s maximálně 40 mikrogramy na jeden metr krychlový, je příčinou až 13 tisíc úmrtí v zemi každý rok. Rozhodnutí nicméně nevítá každý – kritici namítají, že způsobí u řidičů nejistotu a negativně se podepíše na německém automobilovém trhu. Podle prezidenta Asociace německého automobilového průmyslu Matthiase Wisssmanna je možné dosáhnout „ambiciózních německých cílů v oblasti čistoty ovzduší i bez zákazů“.

Podle vlády se však bezprostředně nic nezmění a momentálně prý zvažuje program kompenzací pro ty, jichž se nařízení dotkne. V této souvislosti také zdůraznila, že rozhodnutí je zamýšleno jako určité vodítko pro jednotlivá města.

I když se čistota vzduchu v Německu stále zlepšuje, v současné době stále překračuje povolené limity maximální koncentrace oxidu dusnatého kolem 70 měst, k čemuž podle odborníků nejvíce přispívají právě vozidla s naftovými motory. Největšími znečišťovateli jsou např. Stuttgart, Mnichov, Cologne nebo Düsseldorf.

Politická debata o limitech plynu se opět rozvířila před třemi lety po zjištění, že některé automobilky v čele s Volkswagenem systematicky podváděly při testech dieselových emisí.

 

Zdroj:endgadget.com, theguardian.com