15 let od vydání legendární české hry Mafia

Je to patnáct let, co vyšla Mafie. Vyšla možná není to správné slovo, spíš by se dalo říci zjevila se. Možná to zní trochu přehnaně, ale ve své době se Mafii opravdu podařilo vyniknout a dokonale se odlišit od konkurence. V dobrém slova smyslu samozřejmě. A ještě ke všemu za ní stálo české studio Illusion Softworks.

Tvůrcům hry se podařilo propojit několik prvků, které pro hry té doby nebyly vůbec typické. Prvním z nich je volný svět v podobě města a jeho okolí, kterým se mohl hráč volně projíždět. To samé sice nabídlo GTA 3, které vyšlo na PC půl roku před Mafií, rozdíly však byly obrovské. Zatímco město v GTA 3 připomínalo krabicovou skládanku, Lost Heaven mělo krásnou grafiku, bylo uvnitř živé a mělo propracovaný urbanismus. Čínská čtvrť nebo vily boháčů na kopci měly odlišnou atmosféru a hráče bavilo jen tak si město projíždět.

Druhou obrovskou devízou hry byl příběh a jeho zpracování. Ve hře bylo několik hodin animací a rozhovorů, a ačkoli je hráč nemohl nijak zásadně ovlivnit (hra byla lineární), skvěle dokreslovaly atmosféru celé hry. Příběhová linka vycházela z klasických gangsterek. Hlavní postavou je chudý taxikář, který se vypracuje v elegantního gangstera a užívá si života na vysoké noze. Zároveň však měl příběh dosti chmurné vyznění, protože zavedl hráče do míst, kde musel zabít přátele nebo jej někdo zradil. Všechny postavy měly dobře vykreslenou psychologii a působily velmi plasticky. Hra dokonale simulovala relativnost dobra a zla. V tom se scénáristi inspirovali u knih Maria Puza. Hráč tak pomáhá obyvatelům čtvrti s jejich drobnými problémy, které pro ně stát nebo policie nevyřeší, a dokáže se tak alespoň částečně sžít s mafiánskou mentalitou.

S příběhem souvisí prvotřídní atmosféra, kterou dokázala Mafia vyvolat. O skvěle zpracovaném světě jsem už psal. Jemu sekunduje výborný hudební doprovod, který je udělaný tak, že každá čtvrť má svoji typickou dobovou píseň. Osobně jsme se cítil mnohem lépe jako mafián v obleku jednající na úrovni, než jako pouliční zloděj, hlavní postava soudobého GTA 3.

Oproti GTA 3 měla Mafie také rozdílné herní mechaniky. Auta měla odlišné jízdní vlastnosti, které se blížily dobovým. Policisté si všimli překročení rychlosti jízdy, jízdy na červenou nebo vjetí na chodník a okamžitě pokutovali. Něž hráč mohl ukrást auto, musel se nejprve seznámit se systémem jeho zámku, a tak první polovinu hry strávil v horším vozovém parku. To zároveň poskytovalo možnost si vyzkoušet většinu aut, která ve hře byla.

Hra Mafie se dočkala dvou úspěšných pokračování, která jí dala modernější grafiku a nové herní mechanismy. Přesto zůstává první díl nejlepším z nich.