Analytici předpovídají pokračující slabé prodeje smartphonů Applu v Číně

Podle některých analytiků budou prodeje telefonů Applu na čínském trhu v několika následujících kvartálech i nadále slabé. Myslí si to např. analytici z bank Morgan Stanley, UBS nebo společnosti Nomura. Může za to prý zejména vysoká cena a hlavně vzestup místních „dravců“, jako je Huawei, Xiaomi, Oppo nebo Vivo, kteří oproti Applu nabízejí podstatně příznivější poměr cena/výkon.

V posledních třech letech přišel Apple v Číně zhruba o třetinu tržního podílu. Zatímco v roce 2015 zde prodal 71 mil. smartphonů, loni to bylo již jen 49 mil. Banka UBS předpokládá, že za letošní rok to bude ještě o 2 miliony méně. Podle odhadu banky Morgan Stanley se letos bude tržní podíl Applu na čínském trhu pohybovat kolem 18 % (pro srovnání: ještě v roce 2015 to bylo v ekonomicky nejvýkonnějších městech 40–50 %, dnes je to zhruba 20–30 %).

Problémem Applu je podle analytiků to, že se v zemi soustředí jen na města tzv. úrovně jedna či dvě (města nejvyšší úrovně mají HDP ve výši 300 mld. a výše), které obývá 200–300 mil. lidí, z nichž si iPhone může dovolit přibližně 150–200 mil. Technologický gigant tedy svou obchodní strategií opomíjí drtivou většinu čínských obyvatel (Čína má celkem 1,3 mld. lidí). Právě na tento „zbytek“ se soustředí výše uvedení i jiní domácí výrobci se svými cenově dostupnými a přitom relativně výkonnými smartphony.

Na vysoce konkurenčním čínském trhu není snadné uspět a ví to i gigant Samsung, jehož tržní podíl se z 20 % v roce 2013 smrskl na letošní symbolická 2 %. Další jihokorejský obr, společnost LG, se dokonce z čínského mobilního trhu stahuje, protože její telefony zde delší dobu nebyly konkurenceschopné. Podle analytiků bude muset Apple co nejdříve přijít s novou strategií, jinak mu bude v dohledné době hrozit, že se v Číně stane okrajovým hráčem jako Samsung.

 

Zdroj: gizchina.com