Baterie bez kobaltu jsou zatím hudbou budoucnosti, jak se budou vyvíjet?

Baterie jsou komoditou, která určuje současný vývoj elektromobility. Jejich kapacita určuje dojezd elektrických aut a motorek a na rychlosti jejich výroby je závislé tempo celého průmyslu. Jedním ze základních stavebních prvků soudobých baterií je kobalt, vzácný a velmi drahý kov, jehož těžba podle mnoha aktivistů ničí přírodu a je prováděna za podmínek, které často porušují lidská práva.

Trendem proto je snižování obsahu hliníku v bateriích a snaha vytvořit baterie s dostatečnou kapacitou a účinností, které nebudou kobalt vůbec potřebovat. Elon Musk tvrdí, že baterie v Tesle Modelu 3 obsahují jen tři procenta kobaltu a příští generace baterií by měla být už zcela bez kobaltu. O současném stavu na trhu s bateriemi mluvil se redaktorem serveru The Verge Caspar Rawles, analytik společnosti Benchmark Mineral Intelligence.

66 procent kobaltu, který se ročně spotřebuje, pochází z Demokratické republiky Kongo, kde se těží společně s mědí a niklem. Společnost Tesla využívá baterie NCA tedy nikl, kobalt, hliník, přičemž kobalt zvyšuje životnost baterií. V současnosti je normou, že baterie musí po osmi letech používání dosahovat 80 procent své garantované kapacity a toho je za současných technologických možností dosáhnout hlavně díky kobaltu. Snižováním podílu kobaltu by se zároveň muselo zvyšovat množství niklu, což by mohlo vést k přehřívání baterií a nižší bezpečnosti.

Kromě Tesly pracuje na baterii bez kobaltu také společnost Panasonic, avšak podobně jako u Tesly není jisté, kdy se jí podaří vyvinout. V současnosti je trh elektromobilů závislý na kobaltu a ještě minimálně několik let se to nezmění. Nejpravděpodobnějším vývojem situace na trhu s bateriemi je, že se začnou více uplatňovat pokročilé lithium-iontové baterie, které obsahují jen nepatrné množství kobaltu. Další možností je vývoj nového typu baterií na bázi sodíku, ty však zatím fungují pouze v laboratorních podmínkách.

Zdroj: theverge.com