Foto: Pixabay

Optimalizace webů v roce 2022

SEO představuje pro majitele webů poměrně mocné „zaklínadlo“. Jak se dělá správně a jakým způsobem se toto odvětví vyvíjelo a vyvíjí dodnes?

Co je to SEO

SEO neboli optimalizace pro vyhledávače zahrnuje soubor technik a procesů, jejichž společným cílem je zajistit webové stránce, aby se zobrazovala na předních místech v internetovém vyhledávači.

To zvyšuje šanci na to, že se na web dostane vyšší podíl návštěvníků a zároveň půjde o přístupy cílené. Zvyšuje se tak i šance na konverzi, tedy na to, že uživatel učiní požadovanou akci, typicky například dokončení nákupu. To vede v konečném důsledku až k dosažení zisku. SEO toho pro vás ale udělá mnohem více, co konkrétně se dozvíte po kliknutí na tento odkaz.

Pakliže by se jednalo pouze o zobrazení na čelních příčkách vyhledávače, v úvahu by připadaly i placené výsledky, které se nad nejlepšími pozicemi zobrazují vždy. Jak ale vyplývá z analýz chování uživatelů, samotní hledající organické výsledky preferují. Ve srovnání s placenými výsledky navíc organické jednoznačně zajišťují růst sice pomalejší, ale trvalejší.

Jak se dělá SEO

SEO je dlouhodobý a systematický proces. Prakticky lze techniky pro SEO rozdělit na tzv. off page (realizované mimo daný web) nebo on-page (prováděné na daném webu).

Do první kategorie patří především aktivita na sociálních sítích nebo budování zpětných odkazů. Přímo na webu můžeme pak dále v souladu s principy SEO upravit jeho strukturu. To znamená například nastavení titulků a popisků.

Promyšlené SEO by především mělo stát na analýze klíčových slov navázané na jednotlivé persony a cílové skupiny. Tu už je dnes možné vytvořit s pomocí k tomu určených nástrojů. K nejoblíbenějším patří třeba Google Keyword Planner.

Na klíčová slova je následně zapotřebí dimenzovat cílové stránky. Ty by měly být navrženy, zjednodušeně řečeno, tak, aby uživatelům byly schopny nabídnout takové výsledky, které hledají. Uvnitř struktury webu bychom navíc měli provést interní prolinkování.

Jak se mění a vyvíjí SEO

Zpočátku se upřednostňovaly právě on-page metody. Zrodil se tak linkbuilding a dnes už zakázaná metoda keyword stuffing, v češtině též popisované jako tapetování klíčovými slovy.

Nejrůznější podvodné praktiky, jako je například skrývání odkazů, odstínil už v roce 2003 algoritmus, který dostal označení Florida. O několik let později, konkrétně v roce 2011, si algoritmus Panda vzal na paškál další nešvary: Zkvalitnění výsledků vyhledávání vedlo k zachytávání tzv. obsahových farem.

K dalším praktikám, které postupem času začaly být pasé, se jednoznačně přidružila registrace do tisíců katalogů nebo masivní nakupování PR článků.

Hlavním trendem, který se do SEO propisuje v současné době, v první řadě umělá inteligence. Vyhledávače dnes s její pomocí dokáží velmi úspěšně vyhodnocovat, jak se uživatel na internetu chová. Stoupá i význam vyhledávání hlasem.

Obsah je stále král

Přehledný, zajímavý a pro uživatele relevantní obsah je stále tím nejdůležitějším faktorem správně realizované optimalizace pro vyhledávače.

Vyhledávače jsou schopny rovněž velmi účinně odhalovat duplicity. Kopírování zajímavého obsahu od konkurence tak není vhodným způsobem, jak si usnadnit jeho produkci. Vyhledávač určitě inteligentně upřednostní originální text.

Své konkurence byste si však při tvorbě obsahu všímat měli. Vašim cílem je totiž jednoznačně být lepší než oni.

Které nástroje vás mohou podpořit? Začít můžete například u vlastního blogu. Jak se podařilo prokázat i statisticky, stránky s vlastním blogem vykazují dokonce o 55 % vyšší návštěvnost.

Po jakých tématech se vyplatí sáhnout? Kvalitní blog vašim klientům umožní poznat celou firmu a zároveň jim dokáže přinést užitečnou informaci nebo radu. Obsah by měl být tedy přínosný a zároveň často aktualizovaný. A pozor, zároveň s tímto krokem získáte i cenný zdroj obsahu pro své sociální sítě.

Zcela bez zapojení jakékoli placené reklamy tak lze získat touto relativně jednoduchou technikou čelní příčky ve vyhledávačích. Být dostatečně kreativní, ale současně přirozený a dokázat odhadnout potřeby cílové skupiny však není tak jednoduché. Zvažte tak, zda pro svoje potřeby oslovit obsahového specialistu.