Steam potrestal studio za recenzování vlastní hry

Steam stáhl z obchodu všechny hry studia Insel Games po zjištění, že jeho šéf nutil zaměstnance kupovat nejnovější hru společnosti a psát a publikovat o ní recenze. Provozovatel Steamu – společnost Valve – se také rozhodl se studiem ukončit spolupráci.

Důkaz o tom, že vývojáři se snažili uměle zlepšovat hodnocení vlastní hry, se objevil před několika dny, když byla na Redditu zveřejněna kopie e-mailu zaslaného šéfem studia Patrickem Streppelem. Podle webu Kotaku, který na kauzu upozornil, byl e-mail rozeslán asi 20 zaměstnancům a žádal od nich, aby si koupili poslední titul studia, akční sci-fi MMORPG Wild Buster.

Streppel zde kromě toho vysvětluje, že hra nesplnila očekávání, za což podle něj z velké části může nedostatek recenzí a bodového hodnocení. V e-mailu rovněž uvádí, že je zklamán přístupem některých vývojářů, kteří si odmítli hru koupit a napsat o ní recenzi, i když je o to požádal. Podle webu i nepřímo vyhrožoval zaměstnancům propuštěním, když napsal, že „opomíjení důležitosti recenzí může nakonec vést ke ztrátě pracovních míst“.

E-mail byl poslán 14. prosince a časově se shoduje s náhlým nárůstem pozitivních hodnocení hry na Steamu. Právě tehdy Steam pojal podezření a v oficiálním prohlášení potvrdil, že studio se „dopustilo vážných porušení pravidel recenzování“, což podle svých slov bere velmi vážně. Společnost si měla vytvořit na Steamu více účtů, z nichž posílala „uživatelské“ recenze. Kromě zmíněného titulu Valve z obchodu stáhl i další její hry Onion Knights a Guardians of Ember.

Streppel autenticitu i své autorství e-mailu potvrdil a má v úmyslu se proti rozhodnutí odvolat. Ve svém prohlášení se snažil obsah e-mailu zlehčovat – podle něj nikdo za to, že si hru nekoupil a nezrecenzoval, nebyl nijak potrestán a také prý zaměstnancům neudílel  žádné pokyny, jak mají recenze psát. Závěrem se za „zavádějící formulace“ z e-mailu omluvil.

O tom, že Valve bere systém uživatelských recenzí na Steamu skutečně vážně, svědčí i to, že jej na konci minulého roku přepracoval, aby se vyhnul umělému navyšování skóre pomocí spambotů. V září společnost představila systém, jak recenze chránit proti tzv. review bombingu.

 

Zdroj: kotaku.com, pcmag.com