Foto: Ardyv

LAMAX eRacer SC50 – Elektrická bestie

9.1

Kvalita zpracování

9.1/10

Jízdní vlastnosti a komfort

8.9/10

Bezpečnostní prvky

9.2/10

Výkon a dojezd

8.9/10

Funkce

9.3/10

Plusy

  • Bytelná konstrukce
  • Výkon a rychlost
  • Dojezd se zapnutým omezovačem rychlosti
  • Široká nášlapná deska
  • Bezpečnostní prvky a funkce

Mínusy

  • Cena
  • Špatně viditelné blinkry pouze na zadní straně
  • Nabíjecí doba

Videorecenze

Úvod

Poslední recenze zaměřená na produkt od značky LAMAX se týkala chytrých hodinek pro děti. Dnes tu máme také produkt od této značky, ale z úplně jiné kategorie. Jak už sám název recenze napovídá, jde o něco, co vás nenechá v klidu a svým výkonem vás skoro až vyděsí. O auto nebo motorku se sice nejedná, ale rychlostí se jim ve městě i tak vyrovná. Ano, jedná se o dvě nové elektrické koloběžky, které už jsou v prodeji a my jsme se rozhodli je pro vás otestovat. V tomto článku se zaměříme na první z koloběžek, a to LAMAX eRacer SC50, která se začíná prodávat od 29 990 Kč. (Níže uvedená cena na Heurece je špatná)

Zpracování koloběžky

LAMAX přišel rovnou se dvěma koloběžkami – eRacer SC50 se skoro až nemyslytelným výkonem 1000 W a eLander SA50, jejíž výkon činí 500 W. Obě koloběžky jsou při rozbalení rozložené, ale není potřeba být promovaný inženýr, neboť stačí přidělat pouze řídítka. K tomu vám stačí imbus a šrouby, které samozřejmě naleznete v krabici společně s koloběžkou. V této recenzi se zaměříme na eRacer SC50.

Řídítka

Musíme říct, že po složení téhle mašiny jsme vůbec nevěděli, co si máme myslet. Je to vůbec ještě koloběžka? Na levé straně řídítek přední brzda, ovládání blinkrů, klakson v doprovodu zvonku. Na pravé straně zadní brzda a plynové tlačítko. Střed zdobí na poměry koloběžky opravdu velký LCD displej, který je 18 cm široký. Řídítka jsou spojena s nášlapnou deskou pevným rámem, který na sobě má i kloub, který umožňuje koloběžku v mžiku složit. Zprvu jsme se báli, aby to nebyl kámen úrazu a řídítka se při jízdě nějak neklepala nebo nedej bože nesložila, ale nic takového. Všechno skálopevně drží, složení koloběžky je pohodlné a nezabere více jak několik vteřin.

Nášlapná deska

Skvělý aspekt koloběžky je samotná nášlapná deska, která vám poskytuje díky svým rozměrům opravdu hodně prostoru na nohy, s čímž jde ruku v ruce i samotná stabilita při jízdě. Rozměry nášlapné desky jsou 62×25 cm, za nás naprosto dostačující. Nášlap je pogumovaný, tudíž neklouže ani za deště, a zdobí ho logo značky, tak jako okraje desky v přední části. 

Osvětlení

Na přední straně koloběžky je i LED světlo pro jízdu v noci, na přední straně desky jsou po stranách dvě menší LED světla. Přední světlo se dá rozsvítit manuálně nebo nechat na automat, kdy se v šeru rozsvítí samo. Svítí dost silně, v pohodě nasvítí prostor před vámi. Podvozek koloběžky je podsvícený, několika barevným světlům můžete měnit nastavení, jak budou svítit. Brždění neindikuje pouze zadní brzdové světlo, ale celý spodek desky, který se rozsvítí červenou barvou, takže vás určitě nikdo nepřehlédne. Blinkry jsou pouze na zadní straně nášlapné desky a při jejich použití vás koloběžka informuje zvukovým tónem, který přestane po vypnutí blinkru. Trochu škoda, že LED světla na čelní straně desky nefungují jako blinkry, tudíž indikaci o změně směru jízdy dáváte vědět jen za sebe. Musíme ale říct, že viditelnost blinkrů je horší, převážně kvůli jejich skosení. My z redakce coby řidiči aut bychom si jich pravděpodobně ani nevšimli.

Kola

eRacer SC50 má 10“ nafukovací odpružená kola, která zajišťují velmi pohodlnou jízdu i na nerovném povrchu. Jízda na kostkách, přejezdy zpomalovacích ostrůvků nebo menší terén vám jízdu neznepříjemní. Odpružená jsou obě kola a u obou je odpružení nastavitelné. Do města ideál, do terénu opatrně, na ten nám více sedla eLander SA50. Navíc LAMAX uvádí, že kola mají extra silný plášť a defekt pneumatiky by tak hrozit neměl, což můžeme potvrdit, pneumatiky působí bytelně. Nad oběma koly jsou i blatníky. I když bylo na silnici mokro, zůstali jsme v suchu, a navíc pevně drží tam, kde mají, a nic nerachtá.  

Brzdy

Zprvu se nám zdálo, že koloběžka nebude mít moc ostré brzdy, ale omyl. Zadní kotoučová brzda je opravdu ostrá, to samé platí pro přední bubnovou brzdu. Je tedy potřeba dávat pozor a při brždění být opatrný. Koloběžka má navíc i elektrické brzdy, takže brzdná dráha z 25 km/h na 0 km/h je opravdu krátká. Koloběžka navíc umí rekuperaci a při brždění se vám něco málo vrací zpět do baterie.

Zběsilá jízda

Je potřeba říct, že pokud se rozhodnete omezovač u eRacer SC50 vypnout, tak je nezbytné jezdit s rozumem. Je nutné chránit nejen sebe vhodným oblečením a helmou určené k motorce, ale myslet i na ostatní a zkoušet maximální rychlost ideálně na uzavřených místech bez lidí a ne na rušné cyklostezce nebo ve městě, protože následky střetu mohou být fatální nejen pro vás. Tento článek nemá za cíl kohokoliv nabádat k porušování legislativy EU/ČR. 

Jak omezovač vypnout naleznete níže.

Takový název nedostala koloběžka pro nic za nic, protože rychlost 25 km/h není maximum, které zvládne. Na výběr máte dohromady ze 4 režimů, Walking, EKO, Drive a Sport. Každý je nastaven na jinou maximální rychlost, přičemž rychlosti pro jednotlivé módy si můžete upravit podle sebe v aplikaci, k té se dostaneme později. Samotná koloběžka má obrovský výkon 1000 W, který je při jízdě pod nohama cítit. Už jen akcelerace koloběžky ve Sport módu nás zaskočila, protože vystřelí jako šíp. A rychlost? Jízda při rychlosti 25 km/h, což je dle legislativy maximální povolená rychlost pro elektrokoloběžky, je dostačující a dosáhnete jí během několika vteřin. Ale! Po chvíli ježdění na Sport mód začnete pociťovat výkon koloběžky trošku jinak a když se rychlost zastaví na onom limitu 25 km/h, chtěli byste víc, protože z koloběžky je cítit, že by chtěla taky.

Maximální rychlost, kterou zvládne, je 60 km/h. Této rychlosti se dá dosáhnout, pokud se vypne omezovač rychlosti, který je řešen softwarově, a nemusíte tedy rozpojovat žádné kabely. Pro vypnutí omezovače, který se vypíná kombinací zmáčknutí prvků přímo na koloběžce, se vám maximální rychlost odemkne na režimu Sport. Konkrétně je potřeba koloběžku zapnout, držet levou brzdu a 5x rychle za sebou zmáčknou zapínací tlačítko. Na displeji se zobrazí SP0, což značí, že je omezovač vypnutý. Opětovné zapnutí probíhá stejným způsobem.

Ovladatelnost koloběžky při jízdě je slušná. Těžiště je příjemně rozložené, většina váhy se schovává v nášlapné desce, kde se nacházejí baterie, a při jízdě tak krásně drží. Je-li potřeba, tak se dá s koloběžkou i rychle manévrovat. Do 35 km/h je jízda příjemná, hlavně díky nafukovacím 10“ odpruženým kolům a velké nášlapné desce. Nad 35 km/h se jede také velmi pěkně, ale už je potřeba opravdu dávat pozor, protože jako u auta nebo motorky se s vyšší rychlostí brzdná dráha prodlužuje a při prudkém brždění z plné rychlosti byste to nemuseli ustát. Zkrátka –  jezdí se nám na ní skvěle.

Dojezd překvapí

A jak daleko vás doveze? To je dobrá otázka, protože maximální dojezd udávaný výrobcem je 70 km. Koloběžka v sobě ukrývá baterii o kapacitě 14 500 mAh s rekuperací, která by vám měla co nejlépe pomoci se k této ideální hranici přiblížit. Pokud tedy brzdíte nebo jedete z kopce, něco málo se vám do baterie vrací, a pokud umíte rekuperaci patřičně využít, nějaké % vám to zpět hodí. Nicméně reálný dojezd se od oněch udávaných 70 km liší, protože nejsme v ideálních podmínkách. Hlavní aspekty, které mají na dojezd vliv, je vaše váha, rychlost a terén. U váhy je udávaná nosnost 120 kg, nicméně zkoušeli jsme jízdu i při 150 kg a bez sebemenšího problému. Nějaká vůle tam tedy je.

My jsme s koloběžkou jezdili všude možně. Rovinky, kopce, lehčí terén, rychle, pomalu, všude nás vytáhla bez zaváhání. A i reálný dojezd nás poměrně mile překvapil. Po ujetí 29 km, kdy průměrná rychlost pohybu byla 20 km/h, nám zbývalo v baterii ještě 46 % kapacity. Po 45km nám zbývalo 6 % baterie, váha jezdce byla 95 kg. Nutno říci, že uvedený dojezd je se zapnutým omezovačem rychlosti. Dojezd 45-50 km při váze jezdce 95 kg je tak velmi slušný a upřímně jsme čekali, že bude horší. Nabíjení koloběžky z uvedených 6% na 100% zabere zhruba 6-7 hodin.

Aplikace

Ke koloběžce je dostupná i aplikace KingSong, ve které můžete měnit různá nastavení. Připojení ke koloběžce je velmi jednoduché a spolehlivé. V aplikace vám koloběžku nalezne okamžitě a stačí zmáčknout „Connect“. 

V aplikaci lze měnit rychlosti dostupné u jednotlivých režimů (!POZOR! Pokud chcete, aby vám fungovala maximální rychlost 60 km/h po vypnutí omezovače, neměňte rychlost u Sport režimu!), nastavovat osvětlení nebo podsvícení.  Pokud potřebujete koloběžku na chvíli někde odložit, v aplikaci ji můžete zamknout. Pokud dojde k manipulaci s koloběžkou v zamčeném režimu, spustí se alarm a zablokují se brzdy u obou kol, aby se s ní nedalo odjet. Příjemná funkce je automatický tempomat, která po uplynutí nastavené doby drží sama rychlost a vy se jen pohodlně vezete. Další užitečná funkce je i pojistka proti rozjetí, kdy plyn začne fungovat až při určité rychlosti koloběžky, kterou si nastavíte, například 4 km/h. Nestane se vám tak, že by se koloběžka rozjela, když stojíte, pokud byste omylem vzali za plyn. Aplikace je dostupná jak pro Android, tak iOS.

Závěr

Výkon, rychlost, pohodlí, stabilita, bezpečnostní prvky, kvalitní zpracování, aplikace. To vše jsme u koloběžky LAMAX eRacer SC50 našli. Asi jediné, co bychom vytkli, jsou blinkry. Je fajn, že je koloběžka má, ale mohly by být umístěny trochu šikovněji, aby byly jasně vidět. Indikace by mohla být řešena i na přední straně koloběžky. LAMAX eRacer SC50 nás opravdu bavila. Koloběžka je hbitá, rychlá a zároveň vám i přes svůj velký výkon nabídne opravdu slušný dojezd. Díky prostorné nášlapné desce je jízda pohodlná a stabilní i ve vyšší rychlosti. Za nás jediný aspekt, který vás může od koupi odradit, je pořizovací cena, ale pokud nemáte auto nebo skútr a do města potřebujete spolehlivé a svižné přibližovadlo, tak věříme, že budete spokojeni.