Hackeři napadli reklamy na YouTube, chtěli těžit kryptoměny

Hackeři pronikli do sítě s reklamami streamovací platformy YouTube a nainstalovali zde software k těžení kryptoměny monero. Ten se snažil potají odčerpávat výpočetní výkon z webového prohlížeče všech, kdo na reklamy narazili.

Přesněji řečeno, hackeři do sítě vložili webové skripty, které běží v browseru, a při každém přehrání reklamy pomocí nich těžili kryptoměnu. Infikované reklamy se na platformě objevily v polovině minulého týdne a podle kyberbezpečnostní společnosti Trend Micro se během krátké doby stačily rozšířit do Francie, Japonska, Tchaj-wanu, Itálie nebo Španělska. Problému si všimli i někteří uživateé Twitteru, kteří zveřejnili screenshoty s výsledky antivirových testů detekujících na YouTube těžební skripty.

Podle kyberbezpečnostní společnosti si hackeři nevybrali YouTube náhodou, jde o jednu z nejpopulárnějších videoplatforem současnosti. Čím více diváků (resp. prohlížečů) dokáže těžební software využít, tím více kryptoměny dokáže vygenerovat. Procedura potřebuje pochopitelně dostatek výpočetního výkonu a v tomto případě společnost odhaduje, že těžební skripty mohly odčerpávat až 80 % výpočetního výkonu počítače, na němž běžely. Google se o situaci dozvěděl téměř ihned a podle jeho prohlášení z pátku zablokoval reklamy za méně než dvě hodiny.

Jak píše web pcmag.com, i tak je třeba do budoucna počítat s tím, že s těžením kryptoměn prostřednictvím internetových prohlížečů se budeme setkávat dál – tato metoda je totiž u těžařů digitálních měn čím dál populárnější. V posledních měsících byly zaznamenány případy, kdy se hackeři zmocnili nejen webových stránek, ale např. i doplňků prohlížeče Chrome, aby mohli těžit právě monero.

Mnoho z těchto útoků spojuje služba s názvem Coinhive, která zájemcům nabízí těžební JavaScript Monero a na oplátku žádá 30% provizi z těžby. Tento skript byl použit i v případě reklam na YouTube, a to až z 90 %. Skript považuje nejen společnost Trend Micro za jednu z dnes nejrozšířenějších hrozeb typu malware.

 

Zdroj: pcmag.com