AI fotoaparát Clips od Googlu se „vyučil“ u profesionálních fotografů

AI fotoaparát Clips od Googlu se své umění fotografovat učil od profesionálních fotografů. Clips je malý kompaktní fotoaparát, určený pro rodiny, které chtějí zachycovat důležité momenty ze svého života na film. Zařízení se díky AI obejde ve většině případů bez zásahu uživatele.

Unikátní „kapesní“ minifotoaparát (lze jej skutečně nosit i v kapse) představil technologický gigant v říjnu loňského roku a začal jej před několika dny prodávat na svém Google Storu za 249 dolarů. Možná ani on sám nepočítal s tak velkým zájmem – za několik desítek hodin byl totiž Clips vyprodaný a zatím není známo, kdy bude k dispozici další várka. Fotoaparát disponuje 12MPx senzorem, zorným polem o 130°, 16 GB úložného místa, kam se vejdou až 3 hodiny videa.

Vzhledem k tomu, že používá k pořizování nezapomenutelných momentek nejen z rodinného života AI, musel jej Google naučit, jak rozpoznat snímky stojící za uchování a nezabývat se zbytkem. Smysl fotoaparátu je podle Googlu v tom, aby si lidé mohli zásadních momentů ve svých životech užívat naplno, když budou vědět, že jejich zachycení mohou svěřit digitálnímu pomocníkovi.

Podle Googlu jen letos lidé pořídí kolem bilionu fotografií, což prý znamená digitální fotogalerii plnou snímků, na něž se ve většině vlastně ani nepodíváme. To prý platí zejména pro mladé rodiče, kteří mají s potomky plno práce, a na vše ostatní jim nezbývá čas.

Aby fotoaparát naučil fotografovat skutečně profesionálně, obrátil se Google na fotografa specializujícího se na dokumentární snímky, fotožurnalistu a uměleckého fotografa. Skupina poté začala shromažďovat fotografický materiál od týmu, který stojí za vývojem fotoaparátu, a společně si pokládali základní otázku, co činí jedinečný moment jedinečným momentem.

K vytvoření výchozího bodu kvality každého snímku učil Google AI nikoli to, jak vypadají dobré fotografie, ale jak naopak vypadají špatné. Špatné snímky byly podle profesionálů např. ty s viditelnými předměty blokujícími záběr, rozmazané fotografie, snímky zevnitř kabelek či peněženek apod. Následně se začal fotoaparát učit technické aspekty fotografie jako stabilita obrazu, ostrost, kompozice atd., rozpoznávat lidi a jiné sociální aspekty ve snímku a v neposlední řadě také rozlišovat výjimečné fotografie od běžných.

Google k celému procesu učení uvádí, že úspěch nespočíval v počtu  „kliků, výmazů nebo úprav“, i když prý byly také důležité. Přednější podle něj ale byl důraz na autorství, spoluučení a postupná adaptace umělé inteligence.

 

Zdroj: petapixel.com, endgadget.com