Half-Life slaví 20. let, děkujeme za revoluci Gordone Freemane

Byl to jeden z přelomových okamžiků v herní historii. 19. říjen 1998, se stal den, kdy vyšla 3D střílečka Half-Life, která rozdělila čas na před a po ní. Ještě dlouho po svém vzniku platila jako etalon toho, jak by měla opravdu kvalitní akční hra vypadat. A jak se to podařilo? Autoři namixovali to nejlepší, co v té době hry nabízeli a přidali ještě něco navíc.

Half-Life na svou dobu vynikal technickým zpracováním a velmi kvalitním enginem, na jehož základech později vznikl dodnes velmi oblíbený mód Counter-Strike. Technický základ hry umožňoval tvorbu krásných variabilních prostředí od laboratorního komplexu (interiéry), přes vojenskou základnu (horské exteriéry) až po cizí planetu (tak trochu LSD výlet), a to vše ve velmi dobré grafické  kvalitě. Vynikající byl také design jednotlivých úrovní, který nutil hráče přemýšlet a měnit zavedené postupy. Hráči chodili pěšky, jezdili složitým systémem podzemní dráhy nebo se opatrně plížili kolem nastražených min, jež mohly co chvíli odpálit jaderné hlavice.

A k tomu nabídla hra vynikající příběh s netradičním (ne)hrdinou, jímž nebyl voják, policista nebo tajný agent, ale obyčejný vědec. Hra do jisté míry popularizovala vědu (samotný název Half-Life znamená poločas rozpadu) a pracovala s fyzikou – voda vedla elektřinu, předměty padaly dle zákonů gravitace, lasery propalovaly díry do zdí. Nejednalo se tedy v žádném případě o tupé střílení hord nepřátel, ale o chytrou zábavu. Hráč byl nezřídka  postaven do role slabšího, který se musel nepřátelům vyhnout nebo je obejít a přechytračit. Místy až hororová atmosféra navíc pomáhala tomu, že se hráč o hlavního hrdinu doopravdy bál.

Je toho ještě mnoho, co bychom mohly o tomto přelomovém herním titulu říci, ale pokud jej neznáte, můžeme jen doporučit. Skupina fanoušků vytvořila projekt Half-Life Source, který je k dispozici na Steamu a nabízí hru v její původní hratelnosti s vylepšenou grafikou.

Mnohé ze vzpomínek, které jsme popsali výše, se v dnešní době jeví jako samozřejmé, bylo to však studio Valve, které je posbíralo a částečně samo vymyslelo a vůbec poprvé z nich udělalo jeden, téměř dokonalý mix.